LITERAL 18
The Charm of the Ninth Art / El encanto del noveno arte
It’s been a while since the distinction between high and low culture has lost its power of universal persuasion. One need look no further than our intelligentsia who, once strict in their tastes, can no longer help but become giddy when discussing soccer or confessing a weakness for 24 or Fringe. Murakami reads Castaneda, claims to be a fan of the Lost and writes a fable about Kafka. Similarly, Savater holds discourse on Bart Simpson and Oprah might be in love with Bolaño, and no one bats an eye. What does all this mean? As recently as the 1980s, Finkielkraut mourned the unimaginable equating of a pair of designer boots with the complete works of Shakespeare. Nearly two decades later, George Steiner raised eyebrows with a diagnosis that coming from anyone else, would have sounded cynical, but uttered by him it simply sounded bitter: Culture is never completely innocent or positive. This issue of Literal is an attempt to approach this dilemma, if one exists, using one of the most favored products of the mass-media culture: comics.
Hace rato que la distinción entre alta y baja cultura perdió sus poderes de convencimiento unánime. Basta ver cómo la intelligentsia antes severa ahora se despeina hablando de futbol o confesando su debilidad por 24 o Fringe. Así Murakami lee a Castaneda, se declara fan de los capítulos de Lost y escribe una fábula sobre Kafka. Del mismo modo, Savater diserta sobre Bart Simpson y Oprah puede estar enamorada de Bolaño. Y ni quien se altere. ¿Qué significado tiene todo esto? Todavía en los años ochenta, Finkielkraut lamentaba la súbita equivalencia entre un par de botas de diseñador y las obras completas de Shakespeare. Casi dos décadas después, George Steiner da la nota con un diagnóstico que en boca de otros sería cínico pero que, en su caso, resulta amargo: la cultura nunca es enteramente inocente ni positiva. Este número de Literal es un intento de acercarnos al dilema, si es que existe alguno, mediante uno de los productos privilegiados de la cultura masmediática: el cómic.