From Behind What Landscape. New and Selected Poems
Luis Muñoz
Translated by Curtis Bauer
Breathing
Like the pith around a piece of fruit
or the bound parcels of the clouds,
memory breathes like an invisible world.
From the outside it doesn’t exist, or is only silence.
From the inside it is a going forth of bulldozers,
of charged cells, of ant soldiers
shifting in disarray.
Parallel Lives
A sadness that doesn’t belong to me
when I cross through the park.
Unstuck and autonomous.
When I feel this way I look, as if from above,
at my usual sadness: it walks alone in the house,
uses my towels, rifles through my files
and muddles around in the kitchen
with its customary meekness.
This sadness is high and airy
like whipped up ocean foam,
something like a flag, a trick, a toll to be paid.
My usual sadness clings to my days
like a thin transparent skin of silk.
This sadness runs and flutters and seems to defeat,
whenever I stand still, the rest of my life.
Leave Poetry
For subtracting while you add.
For filling your table with birds.
For taking you to a place you don’t know how to leave.
For punishing you without speaking.
For telling you: you are alone.
For preferring that you carry the burden
of its centuries-long pain
when you feel new.
For its preposterous magnet.
For the thirst it produces
when it pretends to be water.
For its parallel life.
For speaking to you
when you want to sleep.
For its pride of a misguided beast.
Because it looks at death
out of the corner of its eye
when it sings oh beauty.
For not giving explanations.
For being self-sufficient.
For being insufficient.
For drinking the shadow of tomorrow.
These poems belong to the forthcoming title Behind What Landscape (Vaso Roto Ediciones, 2015)
Respiración
Igual que la membrana de los gajos de fruta
o igual que los paquetes atados de las nubes,
la memoria respira como un mundo invisible.
Desde fuera no existe o no es sino silencio.
Desde dentro es un ir de excavadoras,
de células cargadas, de soldados hormiga
cambiando de desorden.
Vidas paralelas
Una tristeza que no me pertenece
al cruzar por el parque.
Despegada y autónoma.
Cuando la siento miro, como si por encima,
mi tristeza de siempre: anda sola en la casa,
usa mis toallas, revuelve las carpetas
y trastea en la cocina
con una acostumbrada mansedumbre.
Ésta es alta y airosa
como la espuma arriba batida del océano,
con algo de bandera, de truco y de peaje.
Mi tristeza de siempre va pegada a mis días
como una fina piel de seda transparente.
Ésta corre y flamea y parece vencer,
cada vez que me paro, el resto de mi vida.
Dejar la poesía
Por restar mientras que tú sumas.
Por llenarte de pájaros la mesa.
Por llevarte a donde no sabes salir.
Por castigarte sin hablar.
Por decirte: estás solo.
Por preferir que cargues
con su dolor de siglos
cuando te sientes nuevo.
Por su imán descabellado.
Por la sed que produce
cuando finge ser agua.
Por su vida paralela.
Por hablarte
cuando quieres dormir.
Por su orgullo de bestia descarriada.
Porque mira a la muerte
con el rabo del ojo
cuando canta oh belleza.
Por no dar explicaciones.
Por suficiente.
Por insuficiente.
Por beberse la sombra de mañana.
Estos poemas forman parte del próximo libro Behind What Landscape (Vaso Roto Ediciones, 2015)